Grafisk profil till Firren
Firren är en delikatessbutik, specialiserad på delikatesser från havet som slog upp portarna i ett villaområde på Lidingö för drygt 10 år sedan. I samband med ett ägarbyte, en flytt till centrum med utökad verksamhet i form av en lunchservering och öppnandet av en filial på Gärdet i Stockholm, ville de även uppdatera sin grafiska profil med en ny logotyp och ett helt nytt visuellt koncept för all marknadskommunikation.
Önskemålet var en klassisk logotyp som andades saluhall, närproducerat och mat lagad från grunden. Firren ville också ha en stark och tydlig grafisk profil, men framförallt enkel att använda på kort varsel i både annonser och på butiksmaterial. De hade dåliga erfarenheter av matfotograferingar som drog ut på tiden och inte blev bra tryckt i litet format på dagstidningspapper.
Vi löste det hela genom att basera den grafiska profilen på färgblock som kombineras med vintage gravyrer med havstema; fiskar, skaldjur, vattenväxter, snäckor, fiskeutrustning och fyrar. Logotypen blev en välvd sanseriff med skuggning, som för tankarna till en svunnen tid då e-ämnen och genmanipulering inte existerade. På det här sättet fick Firren en stark personlighet som lätt känns igen, samtidigt som den enkelt kan varieras och appliceras på olika annonsformat, etiketter i olika storlekar, på butiksskyltar, hemsida, Facebook, menyer och marknadnadsmaterial. Som till exempel det tryckta lilla snapshäfte som delades ut till kunderna tillsammans med kräftorna de köpte.