Brandma' (fd. Astaform) | Grafisk profil
Astaform är en liten designbyrå i Stockholm som är specialiserad på att ta fram grafisk formgivning hjälper dig att nå fram till dina kunder och nå era mål. Vi tar fram logotyper och grafiska identiteter till förpackningar, hemsidor, trycksaker och digitala enheter.
designbyrå, stockholm, lidingö, grafisk formgivare, grafisk formgivning, grafisk design, grafisk form, logotyp, visuell identitet, grafisk identitet, grafisk profil, förpackningsdesign, förpackning, illustration
2973
page-template-default,page,page-id-2973,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.1,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive


Grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, grafisk manual eller företagsprofil. Oavsett vad man föredrar att kallad det, så är en grafisk profil riktlinjer för hur ett företags trycksaker, marknadsföring och digitala enheter ska utformas så att de ger ett enhetligt intryck. Det kan handla om vilka färgnyanser, typsnitt och grafiska element som ska användas, men även om var logotypen ska placeras, hur stor den ska vara i olika sammanhang, vilken typ av bilder som ska användas osv.

Här på Astaform brukar vi kalla själva byggstenarna;  logotyp, färgerna, typografin, grafik, fotografier etc, för den grafiska  identiteten. De färdigformgivna enheterna som vi sedan formger av delarna i identiteten kallar vi för grafisk profil.

 

grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, företagsprofil, logotyp, designbyrå, reklambyrå, stockholm, lidingö, formgivning, design,En grundläggande grafisk identitet består förutom av logotypen och dess varianter, av färgkoder för tryck och skärm, typsnitt grafiska element, illustrationer och fotografier. Den grafiska profilen formges med hjälp av delarna i identiteten till tryckfärdiga mallar för visitkort, brevpapper, fakturor, offerter, kuvert, annonser, broschyrer, säljmaterial osv. En mer omfattande grafisk profil kan även innehålla personalklädsel, inredning och annonsering.

 

Ibland är det inte ett företag eller verksamhet som ska profileras, utan en produkt eller ett varumärke. Då rör det sig ofta om att ta fram en eller flera lämpliga förpackningar, en färgskala, typografi, grafik och kanske bildmanér. Ibland ingår även själva produktdesignen i profileringen.

 

Varför ska man ha en grafisk profil?

Människan är en visuellt orienterad varelse och vi använder våra synintryck för att på bråkdelen av en sekund fatta undermedvetna beslut om vad vi tror är bra för oss och vad vi tror är dåligt för oss. En genomarbetad grafisk profil ger ett seriöst och ordentligt intryck till omvärlden. Det förenklar även när trycksaker ska tas fram eftersom det finns enkla och tydliga regler för hur dessa ska se ut. Består den grafiska profilen dessutom av tryckfärdiga mallar är de bara att skicka iväg utan krångel.

 

Den grafiska manualen

Om man är flera personer som ska arbeta med ett företags grafiska profil, så kan det vara vettigt att ta fram en så kallad grafisk manual. I den samlas all information om den grafiska profilen och här finns exempel på vad kan göra och inte ska göra med delarna i den grafiska profilen. Syftet är helt enkelt att göra det så enkelt och tydligt som möjligt och att underlätta för en enhetlig användning.

 

SE GRAFISKA PROFILER OM ASTAFORM HAR GJORT

 

grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, företagsprofil, logotyp, designbyrå, reklambyrå, stockholm, lidingö, formgivning, design,

logotyp, grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, företagsprofil, designbyrå, reklambyrå, stockholm, lidingö, formgivning, design,
 läromedel utbildning dlogotyp, grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, företagsprofil, designbyrå, reklambyrå, stockholm, lidingö, formgivning, design,