Vettsta gård
UPPDRAG: Logotyp och grafisk identitet
Vettsta gård utanför Uppsala är en familjedriven gård med uppfödning av boskap och försäljning av köttlådor och ägg. Gården har fullt fokus på omtanke om djuren, naturen och miljön. Köttet de producerar inte bara smakar gott, det kan också ätas med gott samvete.
Vettstas ägare önskade en robust logotyp som kombinerade gårdens namn med någon form av bild eller symbol. De ville att logotypen och den grafiska profilen skulle ha en känsla av kvalitet, äkthet, värme och gammeldags trygghet. De ville också att logotypen skulle skilja sig från andra gårdslogotyper.
En av utmaningarna var själva namnet Vettsta och dess tre t:n. Ett typografiskt huvudbry som vi löste genom att använda ett högsmalt typsnitt. På så sätt kunde bokstavshöjderna varieras och två av t:na staplas på varandra så att ordbilden blev mer sammanhållen och distinkt. Som symbol valdes tuppen, vanlig som vindflöjel på många gårdar och som signalerar en traditionell gård med sunda värderingar.