Brandma' (fd. Astaform) | Portfolio
Astaform är en liten designbyrå i Stockholm som är specialiserad på att ta fram grafisk formgivning hjälper dig att nå fram till dina kunder och nå era mål. Vi tar fram logotyper och grafiska identiteter till förpackningar, hemsidor, trycksaker och digitala enheter.
designbyrå, stockholm, lidingö, grafisk formgivare, grafisk formgivning, grafisk design, grafisk form, logotyp, visuell identitet, grafisk identitet, grafisk profil, förpackningsdesign, förpackning, illustration
21290
blog,paged,paged-3,ajax_fade,page_not_loaded,boxed,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.1,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
logotyp, grafisk identitet, grafisk profil, visuell identitet, företagsprofil, designbyrå, reklambyrå, stockholm, lidingö, formgivning, design,

Grafisk identitet till inredningsbutik

logotyp designer grafisk profil visuell identitet företagsprofil designbyrå reklambyrå stockholm lidingö formgivning

Edsgatan interiör & design öppnade sin butik i Vänersborg våren 2014 med ett sortiment bestående av urban inredning, belysning, designade presentartiklar och roliga accessoarer. Varumärkena de säljer är bland andra House Doctor, L:a Bruket, Himla, Västergården, HK Living, OYOY, Finnsdottir och Going Danish. Ägaren önskade en logotyp som passade med de varumärken de säljer, men den skulle även kunna fungera som ett framtida varumärke för en egen designlinje. Andra önskemål var att logotypen skulle kännas modern, kreativ och ha en unik och stark karaktär. Vi använde fåglen i sitt bo som en metafor för hem och bostad. Fågelsymbolen byggdes upp av en triangel med rundat hörn. Den rundade triangeln går även igen i andra delar av den grafiska profilen och kan användas som bård, mönster på omslagspapper och som stansad form för hängande prislappar.

logotyp designer grafisk profil visuell identitet företagsprofil designbyrå reklambyrå stockholm lidingö formgivning

53
resekatalog katalog tidning broschyr designbyrå stockholm grafisk formgivning formgivare design

Formgivning av resekatalog


 

Thabela Travel arrangerar rundresor till destinationer i hela världen. I samband med deras 10 års jubileum, ville de ta fram en resekatalog, något de inte haft tidigare. Astaform fick uppdraget att ta fram den grundläggande grafiska formen till katalogen. Katalogen är indelad och färgkodad utifrån de tre världsdelar dit resorna går. Olika mallar formgavs, dels för resmålspresentationer på uppslag respektive enkel sida, men också utifrån resmålskartornas liggande eller stående riktning.

Ovan syns skisserna på olika typer av uppslag med dummybilder från bildbyråer och arkiv. Nedan syns omslag och ett par uppslag ur den färdigtryckta katalogen med bilder som Thabela Travel själva valt från sitt bildarkiv.

 

10
logotyp designbyrå reklambyrå stockholm lidingö grafisk formgivning formgivare design

Logotyp till 2C engineering

Astaform fick i uppdrag att ta fram en logotyp och en grafisk profil till nystartade 2C engineering, ett företag som sysslar med entrepenad och produktinnovation inom uppvärmnings- och klimatteknologi. Önskemålet var en logotyp som förmedlar nyskapande, framtidstro och utveckling, gärna med en koppling till ett öga eller ”att se”.

 

33

Hemsida till SiluettFrost

siluett_hemsida
En snygg, enkel, informativ hemsida med egen diskret, karaktär. Så kan man sammanfatta önskemålen när vi gjorde en helt ny hemsida till SiluettFrost. Hemsidan är gjord i WordPress med ett tema kodat från grunden med responsiv visning för datorskärm, surfplatta och mobil.

5
logotyp designbyrå reklambyrå stockholm lidingö grafisk formgivning formgivare design

Logotyp till Siluett Frost

siluett_frost_logotypJohanna Lindgren Örns fönsterfilmer hade funnits på marknaden i nästan 10 år när Johanna kände att det var dags för en rejäl ansiktslyftning i form av nytt namn, ny logotyp/grafisk profil och nya förpackningar. Önskemålet var en enkel, lätt och luftig bokstavslogotyp, där Siluett och Frost har samma storlek och typsnitt. Ledorden för den grafiska profilen och förpackningarna var enkelhet, nordiskt avskalat och lågmält.

designbyrå stockholm grafisk formgivning formgivare design visuell identitet profil logotyp förpackning förpackningsdesign
grafisk profil till inrednings varumärke designbyrå reklambyrå Stockholm Lidingö grafisk designer

22
designbyrå stockholm grafisk formgivning formgivare design visuell identitet profil logotyp förpackning förpackningsdesign

Förpackningar till Siluett Frost

siluett_forpackningar1

Formen på förpackningarna till Siluett Frost var given redan från början; 50mm papptuber med vita lock och olika höjder på tuberna. Många olika motiv på produkterna och 3 olika storlekar, gjorde att det behövdes en flexibiletet när det kom till trycket. Lösningen blev att tuberna fick vara bärare av all information som var gemensam för motiven/storlekarna, och sedan fick varje motiv/storlek en separat tryckt etikett med motivspecifik information och illustration/foto.

En annan viktig aspekt på förpackningarna var att förmedla produktens känsla och utseende i förpackningsformgivningen, eftersom papptuberna inte tillåter någon exponering av produkterna.

Runda förpackningar för Siluett Frost

19
sushi restaurang logotyp designbyrå reklambyrå stockholm lidingö grafisk formgivning formgivare design

Logotyp till Otohime sushi

Logotyp och grafisk profil till Otohime sushi, ett litet krypin som serverar vrålgod sushi av högsta kvalitet. Kunden ville ha en logotyp som fullkomligt osar Japan, men utan uttjatade sushiklyschor som ätpinnar, japanska tecken, manga eller penseldrag.

22
restaurang deli catering logotyp designbyrå reklambyrå stockholm lidingö grafisk formgivning formgivare design

Logotyp till David i Köket

David i Köket är en cateringfirma i Stockholm med ett lite ovanligt koncept; de har inga fasta menyer och standardrätter, utan till varje uppdrag tas en särskild meny fram, helt och hållet anpassad efter kunden och tillfället. Anpassning, flexibilitet och en föränderlig meny, var något David ville att vi skulle ta fasta på.

Lösningen blev en logotyp där bokstaven ’I’ i David ersätts av olika redskap och råvaror kopplade till matlagning och goda middagar. Resultatet blev hela 10 olika logotyper, som trots att de varierar till utseendet ändå upplevs som en och samma logotyp.

24